• Vill du vara med och utveckla KFUM Örebro Basket?

    Vi i styrelsen har diskuterat under en tid hur vi får till en ökad dialog samt ett bättre samarbete mellan lagen och spelarna inom KFUM Örebro Basket. Vi vill testa fokusgrupper och ber just dig vara med! Söndagen den 20 augusti klockan 10.00 träffas vi i Tegelbruket för att styra upp dessa grupper så att vi gemensamt kan utveckla föreningen framåt för våra barn och ungdomarsskull. Vi skulle kunna få till en otroligt rolig och händelserik säsong om vi jobbar tillsammans! Vi har Herrlaget uppe i div 1 för första gången på lägne och Damlaget med en stor träningstrupp som kommer ta sig ann div 2. 1. Sportgruppen Gruppen ska jobba med utvecklingen av basketen samt hur vi uppträder utanför planen, planera, utbildning och stöd till coacher. 2. Evenemangsgruppen Planera olika evenemang så som lovbasket, basketskola, som föreningen kan tjäna pengar på, samt arbeta strategiskt för att förbättra föreningens olika matcharrangemang. Denna grupp ansvarar också för att utveckla och driva vilka kläder och loggor vi bör använda i klubben. 3. Ekonomigruppen Leta på och söka olika bidrag och stöd till föreningen (ej LOK-stöd och de vanliga stöden) samt arbeta med att knyta sponsorer och samarbetspartners till föreningen. Anordna någon eller några föreningsövergripande försäljningar. Samordna spelandet av våra brickor på Klubbspelet på Bingoåttan en gång i månaden. 4. Kommunikationsgrupp Utveckla kommunikationen internt och externt på webbplatsen (laget.se) och i sociala medier. Vi behöver få in redaktörer från fler lag så att innehållet på sociala medier och webb speglar hela föreningen. Vi hoppas att många vill vara med och hjälpa till för att vi ska kunna bli en ännu bättre basketförening i framtiden. Anmäl ditt intresse till att vara med i en arbetsgrupp till katarina.baath12@gmail.com KFUM Örebro Basket 18 jul 2023 0kommentarer
  • Sommarbasket 2023

    Kom och spela basket med KFUM Örebro Basket! KFUM Örebro Basket 6 jul 2023 3kommentarer
  • Summercamp 2023

    Den 19 och 20e augusti kommer vi hålla ett summercamp i Tegelbruket. Det är för alla barn födda 2016 - 2008. Man anmäler sig genom att Swisha 200 kr per barn till nr: 123 680 2888 KFUM Örebro Basket 16 jun 2023 4kommentarer
  • Aktuellt från styrelsen

    Hej! Här kommer information till alla i KFUM Örebro Basket från styrelsen och kanslifunktionen. Ett av våra mål för kommande säsong är att förbättra kommunikationen inom föreningen så vi kommer att försöka skicka ut information kontinuerligt och även arbeta med att förbättra webbplats och sociala medier. Säsongen börjar lida mot sitt slut och vi avslutade verkligen med flaggan i topp med förra veckans 3x3-turnering på Järntorget. Tack alla som jobbade och hjälpte till att göra turneringen möjlig och speciellt till Jenny Eriksson som är den som fixade så att touren stannade i Örebro och som har lagt ner massor med jobb under våren på evenemanget. Ny styrelse i gång Sedan årsmötet i slutet av april finns en ny styrelse på plats: ordförande Katarina Bååth, vice ordförande Jenny Eriksson, sekreterare Jessica Henriksson, kassör Emil Svantesson samt Michael Laureano Paguio, Nils Holmberg och Gabriel Korkis som ledamöter. Kanslifunktionen sköts av Olle Tjälldén. Vi vill skapa arbetsgrupper Det har varit stora förändringar för vår förening de senaste åren. Innan pandemin hade vi en heltidsanställd, Andrew, som skötte både det dagliga och drev utvecklingsarbete. Tyvärr så slutade han under pandemin. Sedan dess har vi haft en kanslifunktion på cirka 20 procent för att klara det dagliga. Föreningen har idag en del utmaningar. Vi har de senaste åren tappat medlemmar och registrerar också färre LOK-stödsaktiviteter än tidigare trots att det finns ett ökat intresse för att spela basket. Föreningen får just nu in mindre pengar än tidigare samtidigt som kostnaderna ökar. För att möta dessa utmaningar och ha en stark förening så behöver vi bli fler som jobbar föreningsövergripande. Styrelsen har identifierat fyra olika grupper som vi skulle vilja skapa för att stärka föreningen. 1. Sportgruppen Gruppen ska jobba med utvecklingen av basketen samt hur vi uppträder utanför planen, planera, utbildning och stöd till coacher. 2. Evenemangsgruppen Planera olika evenemang så som lovbasket, basketskola, som föreningen kan tjäna pengar på, samt arbeta strategiskt för att förbättra föreningens olika matcharrangemang. 3. Ekonomigruppen Leta på och söka olika bidrag och stöd till föreningen (ej LOK-stöd och de vanliga stöden) samt arbeta med att knyta sponsorer och samarbetspartners till föreningen. Anordna någon eller några föreningsövergripande försäljningar. Samordna spelandet av våra brickor på Klubbspelet på Bingoåttan en gång i månaden. 4. Kommunikationsgrupp Utveckla kommunikationen internt och externt på webbplatsen (laget.se) och i sociala medier. Vi behöver få in redaktörer från fler lag så att innehållet på sociala medier och webb speglar hela föreningen. Vi hoppas att många vill vara med och hjälpa till för att vi ska kunna bli en ännu bättre basketförening i framtiden. Anmäl ditt intresse till att vara med i en arbetsgrupp till katarina.baath12@gmail.com senast 1 augusti. Vi kommer att ordna en träff för alla arbetsgrupper innan säsongsstart. Vi måste hjälpas åt att få in medlemsavgifter och Lok-stöd Vi har tappat mycket intäkter på medlemsavgifter och Lok-stöd senaste året. Vi behöver hjälpas åt att förbättra detta. Alla lag, coacher och lagföräldrar eller den som man utsett till ansvarig, måste löpande se till att rätt spelare och ledare ligger inlagda i laget.se samt närvarorapportera alla träningstillfällen, utbildningsinsatser, matcher och andra aktiviteter. Att detta sköts är MYCKET VIKTIGT för föreningen, Alla som spelar i föreningen måste betala både medlemsavgift och säsongsavgift. Ledare behöver inte betala medlemsavgift men vill man stötta föreningen så kan man bli stödmedlem och betala 200 kr. Att man är medlem i föreningen är en förutsättning för att man ska få rösta på årsmötet. I det läge som vi är nu så behöver vi hjälpas åt att få in fler medlemmar i föreningen. Om vi känner att lagen är fulla så får vi dela upp lag och skapa nya lag. Kontakta kansli eller styrelse om ni behöver hjälp kring detta. Mer om ekonomi Alla lag i föreningen måste ha ett lagkonto kopplat till föreningen. Man upprättar ett lagkonto genom att skriva till christer.wetteus@tegelbruket.org. Mer information om de ekonomiska rutiner kommer att komma innan säsongsstart. Föreningen har också ett nytt svischnummer som kan användas av lagen när man t.ex. säljer fika. Svischnumret är 123 648 99 83 och för att pengarna ska hamna på rätt lagkonto så måste man märka alla inbetalningar med lagets namn t.ex. PO7 eller damlaget. Kontaktpersoner för lagen i styrelsen Styrelsen har delat upp lagen mellan sig så att alla lag har en kontaktperson i styrelsen • Herrlag och P06-P07 - Jessica Henriksson • Damlag och utvecklingslag flickor (de som inte är med i damlaget i åldrarna F06-09) - Katarina Bååth • Pojklagen - Nils Hellberg • Flicklagen - Michael Laureano Paguio • EBC - Jenny Eriksson Kansliet har ansvar för dagliga frågor och nås via info@kfumorebrobasket.se. Observera dock att Olle jobbar 20 procent och att svar på frågor ibland dröjer. Vi kommer att skicka information om hur man når kansliet med akuta frågor samt nummer till styrelsemedlemmar till alla coacher innan säsongsstart. Viktigt inför nästa säsong Just nu pågår arbete för att förbereda säsongen 2023/2024. Vi har ansökt om halltider hos Örebro kommun och gjort klart med tider på TB samt anmält oss till serier osv. Så fort som vi fått halltider så kommer vi att lägga ett träningsschema. Det är viktigt att alla ledare och lagföräldrar ligger inne i laget.se med rätt kontaktuppgifter så att vi kan ta kontakt vid frågor och så att ni får våra utskick. Aktuella aktiviteter KFUM ÖRebro bjuder in alla våra ledare till avslutning i Hästhagen onsdag 21 juni klockan 18. Det blir aktiviteter och det bjuds på grillat. Anmälan till kfum@kfumorebro.se senast 16 juni. Vore kul om vi blir många från basketen på plats. o Tack vare stöd från Örebro kommun kommer vi även i år att ordna sommarlovsbasket för alla i Brickebacken och vid Svampen. Ledare kommer att vara våra ungdomar från föreningen. Vi kör vecka 26-31, måndagar vid basketplanerna i Brickebacken och onsdagar vid Svampen klockan 10-14 samt lördagar klockan 12-16 (vecka 26, 28 och 30 i Brickebacken och vecka 27, 29 och 31 vid Svampen.) Ledare kommer att vara föreningen egna ungdomar. Lördagarna i Brickebacken finns teckenspråkskunnig ledare på plats. o Lördag 19 augusti-20 augusti kör vi Summer Camp på Tegelbruket. EBC-grupp födda 2012-2016 kör lördag och söndag 9-14 och juniorer födda 2008-2011 kör lördag och söndag 9-17. Anmälan görs genom att svischa 200 kr till 123 648 99 83 senast 10 augusti. Man tar själv med lunch och mellis. Alla deltagare får en Summer Camp-tröja. Vi önskar er en trevlig och avkopplande sommar! Styrelsen i KFUM Örebro Basket KFUM Örebro Basket 10 jun 2023 0kommentarer
  • 3x3 tourstop/ 3x3 Challenge 3-4 juni

    Nu är det 1 vecka kvar. In och anmäl ett lag i följande klasser: https://play.fiba3x3.com/events/45a4e957-3671-4cce-a8ee-9e26bcf759aa DU13 = Flickor 10år -13år DU15 = Flickor 13år - 15år DU18 = Flickor 15år - 18 år Dam HU13 HU15 HU18 Herr Rullstol Har ni problem att anmäla lag så räcker det med att maila mig namn på laget ni vill anmäla samt vilka spelare som är med. Jenny_erson@hotmail.com Vi har idag både Flickor födda 2012 och pojkar födda 2012 som yngsta spelare. Blir en riktigt rolig upplevelse så samla ihop ett lag och anmäl er! Coacher- peppa era spelare att anmäla sig. :) KFUM Örebro Basket 27 maj 2023 0kommentarer
  • Mini3x3 Järntorget fredag 2 juni. 2014, 2013, 2012

    På fredag den 2 juni klockan 17.00 så kör vi en mini 3x3 för alla barn födda 2014, 2013 och 2012 på Järntorget. Anmäl er till Elin innan imorgon den 28/5 . Elin.helander15@gmail.com Vet att det är lite kort om tid men vore superkul om vi fick till många lag. Denna turnering är kostnadsfri och för KFUM Örebro basket medlemmar. KFUM Örebro Basket 27 maj 2023 0kommentarer
  • Dokument och information om årsmötet

    Måndag 17 april klockan 18 har vi årsmöte på Tegelbruket. Alla aktiva i föreningen, ledare, medlemmar, lagföräldrar är välkomna till mötet och har yttranderätt men för att få rösta behöver man vara medlem genom betald medlemsavgift och fylla lägst 15 år under året. Nu ligger de dokument som kommer att gå igenom och beslutas på årsmötet här på webben under Dokument/Årsmöte 2023. Efter det formella mötet kommer vi bjuda på något att dricka och lite tilltugg samt bjuda in till diskussion om hur vi kan förbättra föreningen. Styrelsen har till exempel identiferat dessa områden där vi behöver vara fler som engagerar oss: - Sportsliga delen – hur blir vi bättre på basket - Ekonomiska delen – gemensamt söka sponsorer och bidrag - Eventgruppen – styra upp roliga GUG-event - bra evenemang vid herrlagsmatcher, damlagsmatcher, lovbasket, sommarbasket. Varmt välkomna! KFUM Örebro Basket 10 apr 2023 0kommentarer
  • Basketball Skills Camp Örebro 15- 16 April

    Bli en spelare som är ett större hot på banen med scoring camp där du kommer få 🏀 metoder för att se de små lägena som uppstår under match och attackera korgen 🏀 utveckla avslutstekniker mot korgen 🏀 lära dig applicera i matchlika situationer 🏀 Ha roligt och utveckla ditt basketspel Grupp 2011 - kommer ha fokus på 1v1-spelet och att spela i vändning. Grupp 2010/09 kommer jobba med 1v1 och 2v2-spel. Fokus på olika triggers såsom GET. Grupp 2007/08 skapa övertag genom Pick'n'Roll. Från 1v1-spelet till 3v3. Huvudtränare är Patrik "Drillo" Johansen som inspirerar och utvecklar spelare och tränare runtom i Sverige och internationellt. Huvudsyftet med passen är tända en låga så att varje spelare ska vilja uppnå sin fulla potential. Vi gör det genom att utveckla, utmana och ha roligt tillsammans! Patriks skillspass är mycket uppskattade och har ett genomsnittligt betyg av 9,8/10. Datum: 15-16 april Tider: Födda 2011 - LÖRDAG KL 11:30-13:00 & SÖNDAG Kl 10:30 - 11:55 Födda 2009/10 - LÖRDAG Kl 13:30-15:30 & SÖNDAG Kl 12:00 - 13:25 Födda 2007/08 - LÖRDAG KL 16:00-18:00 & SÖNDAG Kl 13:30 - 14:55 Plats: Svealundsskolan Pris: 450 kronor Frågor: Maila Patrik på info@drillo.se Övrigt: - Vi följer de riktlinjer som folkhälsomyndigheterna anger och skulle förutsättningarna ändras som gör att vi inte kan genomföra pass så avbokas dessa och ni får full återbetalning. - Nolltolerans mot sjukdom. Skulle du bli sjuk får du tillgodokvitto att använda på camp, skillspass eller PT-pass. - Vi ser till att hålla god hygien, tvätta händer och har egna vattenflaskor. Basketball Skills Camp Örebro 15- 16 April KFUM Örebro Basket 1 apr 2023 0kommentarer
  • Visa fler nyheter